Co pod geokratę?

Co pod geokrate?

Geokrata to nowoczesne rozwiązanie, które zyskuje coraz większą popularność w projektowaniu nawierzchni ekologicznych.

Dzięki niej możemy tworzyć trwałe, estetyczne, a jednocześnie przyjazne środowisku powierzchnie, które są alternatywą dla kostki brukowej czy betonowych płyt ażurowych.

Co wyłożyć pod geokratę? Źródło: materiały własne.

Pod geokratę koniecznie należy położyć m.in.:

  • warstwę żwiru z piaskiem (2-5mm)
  • warstwę gruboziarnistego materiału – kruszywo naturalne łamane (0-31,5 mm)
  • geowłókninę (optymalnie 100-300 g/m2)

W jakiej kolejności, w jaki sposób i jak dokładnie to zrobić? Przejdźmy do konkretów.

Krok 1: Przygotowanie podłoża pod kratkę trawnikową

Przygotowanie podłoża pod kratkę trawnikową. Źródło zdjęcia: freepik.com

Zanim przystąpisz do układania geokraty, niezbędne jest przygotowanie podłoża. Proces ten rozpoczyna się od usunięcia wierzchniej warstwy gruntu w zależności od rodzaju gruntu oraz przewidywanego obciążenia. (przy większej powierzchni konieczne może okazać się użycie minikoparki).

Grunt należy dokładnie wyrównać, a także usunąć wszelkie zanieczyszczenia, takie jak korzenie, kamienie czy inne przeszkody. Ważne jest, aby podłoże było stabilne i dobrze przygotowane, ponieważ od tego zależy wytrzymałość całej nawierzchni.

Podłoże musi być również dostosowane do odpowiedniego odprowadzania wód gruntowych. Eko kratka trawnikowa ma tę zaletę, że dzięki otwartej strukturze pozwala na swobodny przepływ wody, co jest szczególnie ważne w przypadku obszarów narażonych na kwaśne deszcze, obfite opady itp.

Krok 2: Tworzenie warstwy podbudowy

Kolejnym etapem jest stworzenie warstwy podbudowy, która zapewni odpowiednią stabilność nawierzchni. Na przygotowane podłoże należy nałożyć warstwę kruszywa.

Grubość warstwy zależy od przeznaczenia terenu. Jeżeli teren jest do użytku prywatnego, to optymalna grubość warstwy to ok. 20 cm, zaś jeśli teren jest przeznaczony do użytku publicznego i przewidywany jest intensywny ruch samochodowy warstwa powinna wynosić minimum 40 cm.

Pierwsza warstwa kruszywa powinna składać się z gruboziarnistego materiału, który pozwala na swobodne odprowadzanie wód gruntowych. Na tę warstwę nakłada się drobniejszy żwir lub piasek, co zapewni równomierne wypełnienie oraz stabilizację.

Pamiętaj, że podbudowa musi być dobrze zagęszczona, aby uniknąć osiadania podłoża podczas użytkowania.

Krok 3: Układanie ekokratki i wypełnienie

Co pod geokratę? Źródło zdjęcia: materiały własne.

Po przygotowaniu podłoża możesz przystąpić do układania kratki trawnikowej. Kratki układa się na przygotowanej i wyrównanej warstwie podbudowy. Ważne jest, aby kratki były dokładnie połączone. Marka Stella Green oferuje dwa rodzaje łączeń, w przypadku modeli SG1 oraz SG3 są to specjalne haki, a modele SG4 i SG6 posiadają system „na klik”.

Po ułożeniu kratek, należy przystąpić do ich wypełnienia. Możesz wybrać wypełnienie trawą, co zapewni estetyczny wygląd i biologicznie czynną powierzchnię. W takim przypadku warto zadbać o równomierny wysiew nasion trawy oraz odpowiednie nawilżenie podłoża.

Alternatywnie, geokratę można wypełnić żwirem lub drobnym kruszywem, co sprawdzi się zwłaszcza na parkingach o większym natężeniu ruchu. Kratki parkingowe, wypełnione żwirem, są trwałe i odporne, co pozwala na ich długotrwałe użytkowanie bez uszkodzeń.

Krok 4: Zakończenie instalacji i zabezpieczenie nawierzchni

Po zakończeniu układania i wypełnienia ekokratki, warto dokładnie sprawdzić, czy cała nawierzchnia jest równo położona i stabilna. Jeśli kratka jest używana na parkingach, możesz dodatkowo zastosować znaczniki parkingowe, aby ułatwić organizację miejsc postojowych.

Kratki mogą być również zabezpieczone na krawędziach przy pomocy specjalnych obrzeży, co zapobiega ich przesuwaniu się pod wpływem użytkowania i obciążeń. Kratka trawnikowa dzięki swojej elastyczności i wytrzymałości, doskonale radzi sobie z obciążeniami, zarówno na podjazdach, jak i w innych miejscach użytkowych.

Eko kratka trawnikowa – podsumowanie

Eko kratka trawnikowa Stella Green. Źródło zdjęcia: materiały własne.

Eko kratka trawnikowa to produkt, który nie tylko poprawia estetykę przestrzeni, ale także dba o środowisko, jest jednym z bardziej popularnych typów nawierzchni utwardzonej.

Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu podłoża, stworzeniu solidnej podbudowy oraz prawidłowemu ułożeniu i wypełnieniu, można uzyskać trwałą i funkcjonalną nawierzchnię. Kratka jest ekologicznym rozwiązaniem, które sprawdza się w różnych zastosowaniach – od trawników, przez parkingi, aż po tereny skarpowe. Odpowiednio zainstalowana, będzie służyć przez wiele lat, zapewniając trwałość i wytrzymałość na obciążenia.

Więcej o polskich produktach marki Stella Green: stellagreen.pl.

NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA

1. Czy ekokratka to dobry zamiennik dla kostki brukowej?

Kratka trawnikowa to doskonały zamiennik dla tradycyjnej kostki, szczególnie w miejscach, gdzie priorytetem jest ochrona środowiska oraz zachowanie powierzchni biologicznie czynnej.

2. Czy kratka spełni swoje zastosowanie w miejscach o dużym natężeniu ruchowym?

Zastosowanie ekokratki sprawdza się zarówno w miejscach o dużym natężeniu ruchu, takich jak parkingi, podjazdy, czy ścieżki, jak i w przestrzeniach zielonych, gdzie estetyka jest równie ważna jak funkcjonalność.

3. Co sprawia, że powierzchnia z kratką jest biologicznie czynna?

Dzięki Eko kratce powierzchnia jest biologicznie czynna, ponieważ jej ażurowa konstrukcja umożliwia roślinom swobodny wzrost, jednocześnie pozwalając wodzie na wchłanianie się do gleby, co sprzyja naturalnym procesom środowiskowym.

4. Dlaczego warto rozważyć wymianę płyt chodnikowych na kratę?

Wymiana płyt chodnikowych na kratkę jest korzystna, ponieważ pozwala na lepsze odprowadzanie wody, co zapobiega powstawaniu kałuż, błota oraz zwiększa biologiczną aktywność nawierzchni.

5. Jak geokrata wpływa na wygląd i trwałość trawnika?

Kratka pozwala wzmocnić trawnik, jednocześnie chroniąc jego strukturę przed zniszczeniem, co umożliwia swobodny wzrost trawy oraz zapewnia estetyczny i trwały efekt nawet przy dużym natężeniu ruchu.